Wózkostrady, czyli beton zamiast asfaltu

O wózkostradach, czyli ścieżkach rowerowych i chodnikach z lanego betonu jako alternatywie dla kostki brukowej mówili podczas spotkania w Ciechocinku eksperci Stowarzyszenia Producentów Cementu oraz LafargeHolcim.

– Jak mogą być wykorzystane ścieżki betonowe w miastach uzdrowiskowych? To nic innego jak poprawa komfortu poruszania się osób chorych, starszych, niepełnosprawnych w naszym uzdrowisku – mówił Marcin Zajączkowski, przewodniczący Rady Miejskiej i inicjator spotkania, które odbyło się 23 października w Pałacu Łazienki II. – To również wyjście naprzeciw oczekiwaniom ludzi młodych, by mogli bez barier poruszać się po mieście na deskorolkach, wrotkach czy rowerach. Wiele samorządów lokalnych, jak Kalisz, Warszawa czy Poznań, odchodzą od budowania ścieżek rowerowych i chodników z popularnej, taniej i „nieprzyjaznej” betonowej kostki. Każdy, kto po takich wybrukowanych „pseudo” ścieżkach jeździ rowerem, wózkiem inwalidzkim, prowadzi wózek dziecięcy wie, że to wyczyn karkołomny i niebezpieczny – dodał.

Piotr Kijowski ze Stowarzyszenia Producentów Cementu wskazywał na zalety betonowego podłoża w przypadku dróg i autostrad: niższe koszty budowy i utrzymania a także bezpieczeństwo (lepszą widocznośc w nocy i krótszą drogę hamowania). Obecnie nawierzchnia betonowa znajduje się na 650 km autostrad i dróg ekspresowych oraz 800 km dróg samorządowych.

Jędrzej Zdziechowski, kierownik ds. Rozwoju Konstrukcji Budowlanych i Zrównoważonego Budownictwa w Lafarge Holcim, mówił o przykładach realizacji i technikach wykonania nawierzchni betonowych w mniejszej skali: placów, chodników i krótszych odcinków dróg.

Idea budowania w uzdrowiskach betonowych „wózkostrad” została po raz pierwszy przedstawiona publicznie przez panelistów z Ciechocinka podczas XXVI Międzynarodowego Kongresu Balneologicznego w Szczawnicy, a powtórzona zostanie w Łodzi na Ogólnopolskim Zjeździe Firm Rodzinnych u-Rodziny w listopadzie.

red.