Nie kupuj na prezentacji, nie daj się oszukać

W Ciechocinku swoją regionalną edycję zainaugurowała kampania „Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji!”. Ma przestrzegać przed manipulacjami przy sprzedaży naczyń, pościeli czy sprzętu AGD podczas pokazów i prezentacji. Ofiarami oszustw najczęściej są seniorzy.

W całej Polsce każdego dnia odbywają się setki pokazów i prezentacji, na które jesteśmy zapraszani. W dobrych hotelach, ośrodkach konferencyjnych, a nawet sanatoriach czy domach kultury organizowane są promocje garnków, pościeli, masażerów czy odkurzaczy. Sprzedawcy mamią nas darmowymi prezentami, badaniami, masażami – zrobią wszystko, aby zachęcić nas do przyjścia. Niestety większość firm sprzedaży bezpośredniej posługuje się manipulacjami oraz sztuczkami handlowymi, aby sprzedać nam często niepotrzebne, a na pewno zbyt kosztowne produkty. Wykorzystując moment zaskoczenia bombardują nas informacjami, których nie da się potwierdzić w ciągu kilku chwil, bardzo często doprowadzając w ten sposób do zawarcia umowy.

– Chociaż wiemy, że nie ma nic za darmo, potrafimy uwierzyć w bezpłatny poczęstunek, badanie czy prezent – mówi Łukasz Salwarowski, prezes Stowarzyszenia Manko, które prowadzi kampanię „Stop manipulacji”. – Jak obliczyliśmy, koszt jednego dnia prezentacji, czyli wynajem sali, wypłaty dla sprzedawców, transport, to nawet 7 tys. zł. Kto za to zapłaci? Ci, którzy na pokazy przychodzą – podkreśla.

Jak mówił, za pościel kosztującą w sklepie 500 zł podczas pokazu trzeba zapłacić od 3,5 do 5 tys. zł. Komplet stalowych naczyń, który w sklepie internetowym można kupić za 300 zł, podczas prezentacji kosztuje nawet 8 tys. zł.

Na czym polegają manipulacje sprzedawców? Salwarowski mówił o kilku technikach. Na prezentację zapraszanych jest więcej osób, niż może pomieścić się w sali. W efekcie dobijający się z zewnątrz ludzie sprawiają wrażenie, że goście pokazu są wybrańcami, którzy mogą zobaczyć coś, co nie jest dane innym. Sprzedawcy są szalenie mili i uczynni, szybko skracają dystans, podczas prezentacji często mówią o certyfikatach i przywołują rzekomych ekspertów, którzy polecają produkt. Na sali siedzą często podstawieni ludzie zachwalający sprzedawane towary. Organizowane są też konkursy, w których można wygrać… rabat na promowany produkt.

Jeśli gość prezentacji nie ma pieniędzy, sprzedawcy oferują pożyczkę, często bardzo niekorzystną. Z samego zakupu trudno też się wycofać, bo choć prawo pozwala to uczynić w ciągu 14 dni bez żadnych warunków, oszuści wywierają wielką presję, strasząc komornikiem czy zajęciem emerytury.

Głównym celem projektu „Stop manipulacji, nie kupuj na prezentacji!” jest opracowanie przestrzeni dla uczciwego handlu z zasadami, rozpowszechniania wiedzy konsumencko-psychologicznej oraz ostrzeżenia przed wszechobecną manipulacją. Bo metody, które są stosowane przez handlowców „prezenterów”, to nie są techniki sprzedażowe – to manipulacja.

Kampania skierowana jest nie tylko do seniorów, którzy stanowią grupę potencjalnie najbardziej narażoną na działania nieuczciwych sprzedawców, ale również do osób młodszych, ponieważ to one często mają największy wpływ na podejmowanie działań rodziców czy dziadków.

Projekt prowadzą Stowarzyszenie Manko i Polska Unia Seniorów wraz z Fundacją Aktywizacji Seniorów Teraz. Patronatem honorowym kampanię objął Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Projekt jest dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.